Tuesday, June 18, 2013

din 'Prefata' la 'Fenomenologia spiritului' de G. W. Hegel

 "(…) O piedică pentru studiul filozofiei este şi imaginarea care nu rezonează a unor adevăruri definitive stabilite, asupra cărora posesorul nu crede că trebuie să revină, ci le pune la baza şi crede că le poate exprima, ba chiar că poate judeca şi condamna prin ele. — In această privinţă, este îndeosebi necesar de a se face din filozofare o treabă serioasă.

Despre toate ştiinţele, artele, îndemânările, meseriile suntem convinşi că spre a le poseda este necesară o multiplă osteneală a cunoaşterii şi a practicării lor. În ce priveşte filozofia, dimpotrivă, pare a domni astăzi prejudecata că, în timp ce cineva care are ochi şi degete şi primeşte piele şi o sculă nu este încă capabil să facă o gheată, oricine se pricepe în schimb să filozofeze şi să judece filozofia, deoarece ar poseda pentru aceasta criteriul în raţiunea sa naturală, ca şi cum nu ar poseda la fel, în piciorul său, măsura ghetei. — Se pare că posedarea filozofiei este situată în lipsa de cunoştinţe şi de studiu şi că filozofia ar înceta acolo unde acestea încep. Ea este adesea socotită ca fiind o cunoaştere formală, lipsită de conţinut, numai că, în ce priveşte conţinutul, ceea ce în orice cunoştinţă sau stiinţă este adevăr nu poate merita acest nume decât dacă el a fost creat de filozofie; că celelalte ştiinţe, oricât ar încerca prin rezonare, fără filozofie, nu pot avea fără ea, în ele, viaţă, spirit şi adevăr.

In privinţa filozofiei propriu-zise, vedem că în locul drumului lung al cultivării, în locul mişcării pe cât de bogate pe atât de adânci în care spiritul ajunge la cunoaştere, revelaţia nemijlocită a divinului şi simţul comun care nu s-a străduit şi nu s-a cultivat cu vreo altă cunoaştere, nici cu filozofarea propriu-zisă, se socotesc nemijlocit drept un perfect echivalent şi ca un tot atât de bun surogat, precum cicoarea este renumită a fi un bun surogat al cafelei.

Nu este îmbucurător de observant că neştiinţa, ca şi primitivitatea lipsită de formă şi gust ea însăşi, care e incapabilă să-şi fixeze gândirea asupra unei propoziţii abstracte şi mai puţin încă asupra mai multora, asigură că ea este când libertatea gândirii, când genialitate.

Aceasta din urmă, ca acum în filozofie, se afişa, cum se ştie, altădată tot astfel în poezie; în loc de poezie însă, atunci când producţia acestei genialităţi avea un sens, ea crea o proză banală, sau, când trecea dincolo de aceasta, creea discursuri extravagante.
La fel astăzi, o filozofare naturală, care se crede prea bună pentru concept şi care, prin lipsa acestuia, se consideră drept o cunoaştere intuitivă şi poetică, aduce pe piaţă combinaţii arbitrare aleunei imaginaţii dezorganizate tocmai prin gând, plăsmuiri care nu sunt nici peşte, nici carne, nici filozofie, nici poezie.
Scurgându-se dimpotrivă în albia mai liniştită a simţului comun, filozofarea naturală da în cazul cel mai bun o retorică de adevăruri banale.

Dacă i se reproşează lipsa de însemnătate a acestora, ea asigură, din contră, că sensul şi împlinirea sunt date în inima ei şi că trebuie să fie date astfel şi celorlalţi, întrucât crede, în general, că prin nevinovăţia inimii şi curăţenia conştiinţei ş.a.m.d. ea a spus lucruri ultime, cu privire la care nu pot exista obiecţii, şi că nici nu se poate cere altceva.
Ce era însă de făcut este ca ceea ce e mai bun să nu rămână în interior, ci să fie scos din această hrubă la lumina zilei. Osteneala de a emite adevăruri de acest fel putea fi demult cruţată; căci ele se găsesc demult în catehism sau în proverbele poporului etc. — Nu este greu de a prinde atare adevăruri în ce au ele nedeterminat şi pieziş, de a arăta conştiinţei lor în ea însăşi tocmai adevărurile opuse. Incercând să scape de confuzia ce se produce în ea, ea va cădea în noi confuzii şi va ajunge la izbucnirea că lucrurile stau fără doar şi poate aşa şi aşa, că aceste obiecţii sunt sofisticării — un cuvânt de ordine al simţului comun contra raţiunii cultivate —, la fel cum prin expresia visării necunoştinţa filozofiei a taxat-o pe aceasta pentru totdeauna. — întrucât simţul comun apelează la sentiment, oracolul său interior, el a şi terminat cu cel ce nu e de acord cu el; el trebuie să declare că nu mai are nimic de spus aceluia care nu găseşte şi nu simte în el acelaşi lucru; cu alte vorbe, el calcă în picioare rădăcinile umanităţii, căci natura acesteia este de a tinde la acordul cu alţii şi existenţa ei este numai comunitatea conştiinţei adusă la înfăptuire.

Antiumanul, animalicul, constă în aceea de a rămâne în sentiment şi de a nu se putea împărtăşi decât prin acesta. Dacă s-ar întreba despre o cale regală către ştiinţă, nu poate fi indicată una mai comodă decât aceea de a se lăsa în nădejdea simţului comun, şi — spre a înainta în pas cu timpul şi cu filozofia — de a citi recenzii despre scrierile filozofice, poate chiar şi prefeţele şi primele paragrafe ale acestora: căci acestea din urmă dau principiile generale la care se reduce totul, iar primele dau, în afară de notiţa istorică, şi o apreciere, care, tocmai fiindcă este apreciere, este dincolo de ce e judecat.
Acest drum obişnuit este făcut în haine de casă; dar în veşminte preţioase, sacerdotale, păşeşte sentimentul înalt al eternului, sfântului, infinitului, pe un drum care este deja el însuşi fiinţarea nemijlocită în centru, genialitatea unor idei adânc originale şi a unor străfulgerări înalte ale gândirii. — Cum totuşi o atare adâncime nu revelează încă izvorul esenţei, aceste rachete nu sunt încă empireul.

Gânduri adevărate şi o privire ştiinţifică nu pot fi dobândite decât în munca conceptului. El singur poate să producă universalitatea cunoaşterii, care nu e nici nedeterminarea obişnuită şi sărăcia simţului comun, ci este cunoaştere cultivată şi completă, nu e nici universalitatea ieşită din comun a dispoziţiei raţiunii stricate de inerţia şi îngâmfarea geniului, ci este adevărul ajuns la forma sa autentică, care e capabil să fie bunul oricărei raţiuni conştiente de ea.

Intrucât eu situez aceea prin care ştiinţa există în automişcarea conceptului, considerarea că aspectele arătate aici şi încă alte aspecte exterioare ale reprezentărilor timpului nostru despre natura şi înfăţişarea adevărului se îndepărtează de acest fel de a vedea, ba chiar îi sunt opuse, nu pare să promită o primire favorabilă încercării de a prezenta sistemul ştiinţei în acea determinare. Pot totuşi reflecta că, dacă de exemplu ce e mai excelent în filozofia lui Platon a fost situat uneori în miturile sale, care nu au o valoare ştiinţifică, au fost şi timpuri, care au fost chiar numite timpuri ale misticii, în care filozofia aristotelică a fost preţuită pentru adâncimea ei speculativă şi în care Parmenidele lui Platon — desigur cea mai înaltă operă de artă a vechii dialectici — a fost considerat ca adevărata dezvăluire şi ca expresia pozitivă a vieţii divine: şi că, cu toată obscuritatea pe care o producea extazul, acest extaz rău înţeles nu trebuia să fie de fapt decât conceptul pur.
Considerând apoi că ce e mai preţios în filozofia timpului nostru îşi pune însăşi valoarea sa în caracterul ştiinţific şi că, chiar dacă alţii gândesc altfel, nu se face valabil decât prin acest caracter ştiinţific, pot şi eu să spun că această încercare de a revendica ştiinţa pentru concept şi de a o prezenta în acest element care îi este propriu va şti să se facă acceptată prin adevărul intern al lucrului.

Trebuie să fim convinşi că adevărul are natura de a străbate atunci când timpul său a sosit şi că el nu apare decât atunci când acest timp a sosit; şi de aceea el nu apare niciodată mai devreme, nici nu găseşte un public nepregătit; şi trebuie să fim convinşi că şi individual are nevoie de acest rezultat spre a-şi confirma astfel ceea ce este încă lucrul său singuratic şi spre a experimenta convingerea, care aparţine mai întâi numai articularităţii, ca fiind ceva universal. In această privinţă însă publicul trebuie adesea deosebit de cei ce pretind a fi reprezentanţii şi purtătorii săi de cuvânt. El se comportă în unele privinţe altfel decât aceştia, ba chiar într-un mod opus.

Dacă el îşi ia mai degrabă asupra sa vina atunci când o scriere filozofică nu-i spune nimic, aceştia din urmă, siguri pe competenţa lor, aruncă întreaga vină asupra autorului.


Influenţa este, asupra publicului, mai tăcută decât fapta „acelor morţi care îşi îngroapă morţii" [Matei, 8,22]. Dacă astăzi privirea generală este în genere mai formată, dacă curiozitatea ei este mai trează şi dacă judecata ei este mai repede determinată, aşa încât „picioarele care te vor purta stau deja înaintea porţii" [Act., 5. 9], trebuie totuşi adeseori distins de aceasta efectul mai lent, care corectează atenţia reţinută cu forţa prin asigurări impunătoare şi rectifică critica distrugătoare şi care dă numai după un timp uneia din părţi o comunitate de înţelegere, pe când, după acest timp, cealaltă numai are nici o posteritate. Deoarece, în afară de aceasta — într-un timp în care universalitatea spiritului s-a întărit atât de mult şi individualitatea a devenit, aşa cum se cuvine, cu atât mai indiferentă, şi în care acea universalitate ţine la întreaga ei sferă şi bogăţie formată şi o reclamă —, partea care revine activităţii individului în întreaga operă a spiritului nu poate fi decât mică, acesta trebuie, aşa cum o implică deja natura ştiinţei, să se uite cu atât mai mult pe sine, şi anume să devină şi să facă ceea ce poate; dar trebuie cerut totodată mai puţin de la el, după cum el însuşi poate aştepta mai puţin de la el şi poate cere mai puţin pentru sine."

No comments:

Post a Comment